Sivu 3/4

Re: Ilmalaita projekti

ViestiLähetetty: 01.02.2016 15:07
Kirjoittaja Capo
Varkaus Racing Team ry tiedote 2.2.2016

Julkaisuvapaa heti

Korkeimman turvaluokituksen turvalaidat Varkauteen ensimmäisenä maailmassa

Varkaus Racing Team ottaa kotiradallaan käyttöön A+ -luokituksen mukaiset speedwayn turvalaidat. Ilmatäytteiset laidat nähdään ensimmäistä kertaa tulevan viikonlopun MP 2016 -moottoripyörämessuilla Helsingin Messukeskuksessa.

- Hankinnan taustalla on kuljettajien turvallisuus. Kansainvälisissä kilpailuissa A-turvaluokituksen laidat ovat pakollisia. Haluamme olla turvallisuusaisioissa edelläkävijöitä, hankkeen puuhamies, Varkaus Racing Teamin Sakari Häyrinen kertoo.

Maailman ensimmäiset A+ -turvalaidat pääsevät tositoimiin Varkaudessa tulevalla kaudella. Siellä ajetaan Varkauden Ankkureiden kotiotteluiden lisäksi nuorten U21-luokan EM-semifinaali.

Uusimmassa A+ -luokitetussa laidassa on alleajosuoja, mikä estää kuljettajan kiilautumisen aidan alle. Ne ovat myös entistä paksummat ja korkeammat.

- A+ -laitojen suojausteho on 15 prosenttia FIMin nykyisten vaatimusten mukaisia turva-aitoja parempi. Tämä on myös investointi tulevaisuuteen. Tämä laitamalli tulee pakolliseksi vuonna 2017, Häyrinen kertoo.

Laidat ovat 5,5 metriä pitkiä ja 1,2 metriä korkeita elementtejä, jotka pidetään muodossa ilmapuhaltimilla. Laidoissa on velcro-tarralla kiinnitettyjä luukkuja, jotka aukeavat törmäyksen voimasta. Paksuutta laidoilla on vajaa metri.

Laita on osastoitu sisältä, jolloin ilma virtaa ulos vaimennetusti. Hallitulla tyhjenemisellä saadaan aikaan haluttu vaimennus. Vastaavaan tekniikkaan perustuvia laitoja käytetään myös MotoGP-luokissa.

- Uskon, että tämän kaltaiset laidat tulevat yleistymään myös motocrossradoilla. Tähän on ollut kiinnostusta Suomessa rataturvallisuuteen keskittyvässä MX-safety -työryhmässä. Aitoja tultaneen käyttämään myös Imatran ajoissa.

Turva-aitoja käytetään moottoripyörämessuilla rajamaan sinne tehtävää Euroopan suurinta sisäkoeajorataa. Laidat ovat nähtävillä myös VRT:n osastolla 7m57.

Taustalla oma törmäys
Maailmassa on viisi turvalaitojen valmistajaa. No Pain Barriers on ensimmäinen A+ -luokan laitojen valmistaja. Varkauteen toimitettavien turvalaitojen kehitystyön takana on ammattilaiskilpakuljettaja Tony Briggs. Hän törmäsi suojalaidan tukipylvääseen Iso-Britannian Coventryssa vuonna 1981.

Briggs oli halvaantuneena kaksi viikkoa. Hän palasi vielä kilparadoille, mutta huippukunnossa pysyminen oli liian kovan työn takana. Briggs aloitti kokemustensa perusteella ilmalaitojen jatkokehittämisen vuonna 1996.

Kilpailu teollisten valmistajien kanssa oli kovaa ja laidan toimivuus oli todistettava jollain tavalla. Laitaa testattiin ajamalla motorcrosspyörää reilua kuuttakymppiä laitaa kohti. Briggs hyppäsi kyydistä pois juuri ennen törmäystä. Testi toistettiin 15-20 kertaa ja pyörän ainoaksi vaurioiksi jäivät rikkoontuneet kahvakumit. No Pain Barriers on ensimmäinen A+ -luokan laitojen valmistaja.

Kuva
Ilmatäytteisiä modulaarisia turvalaitoja käytetään myös MotoGP-luokissa suojaamaan kuljettajia. Laidat nähdään ensimmäistä kertaa MP-messuilla tuleana viikonloppuna.

Kuva
Jotta turvalaita ei toimisi kuin pomppulinna, on laidan tyhjennyttävä törmäyksessä hallitusti. Se toteutetaan päästämällä ilma hallitusti ulos. Törmäyksen jälkeen auenneet ilmaluukut laitetaan kiinni ja laita täyttyy ennalleen.

Lisätietoja:
Varkaus Racing Team ry:n sihteeri
Sakari Häyrinen
puh. +358 50 445 9964
http://www.varkausracingteam.fi

Kuva
VRTn turvalaitoja vastaanottamassa yhteistyökumpani Suomen Moottoriliiton Kurt Ljunqvist ja VRTn Sakke Häyrinen

Kuva
MP 2016 Messut ja aidat asennettu >)

KuvaKuva

Re: Ilmalaita projekti

ViestiLähetetty: 05.02.2016 20:33
Kirjoittaja Hancock

Re: Ilmalaita projekti

ViestiLähetetty: 18.02.2016 00:44
Kirjoittaja Capo
Puoli seitsemän 17.2.2016

MP 2016

Kohdasta 21:16 alkaen
Maailman ensimmäiset FIM APD A+ ja Suomen ensimmäiset turva-aidat...

http://areena.yle.fi/1-3142311

Re: Ilmalaita projekti

ViestiLähetetty: 02.04.2016 18:19
Kirjoittaja Hancock
Juuri katson Eurosport 1 kanavaa. Toisessa erässä Emil Sayfutdinov ajoi ekassa mutkassa ilmalaidan alle. Ei ole Torunissa A+ laitoja kun ei siis ole alleajosuojia. Onneksi ei pahempaa sattunut.

Re: Ilmalaita projekti

ViestiLähetetty: 02.04.2016 19:17
Kirjoittaja Hancock
Nyt ajoi turvalaidan alle Nicki Pedersen ja loukkaantui. No, ei pahasti kuitenkaan.

Re: Ilmalaita projekti

ViestiLähetetty: 02.04.2016 20:19
Kirjoittaja Hancock
Emil särki olkapäänsä ilmalaidan alle sukelluksessa ja vetäytyi loppueristä.

Re: Ilmalaita projekti

ViestiLähetetty: 02.04.2016 20:33
Kirjoittaja Capo
Hancock kirjoitti:Juuri katson Eurosport 1 kanavaa. Toisessa erässä Emil Sayfutdinov ajoi ekassa mutkassa ilmalaidan alle. Ei ole Torunissa A+ laitoja kun ei siis ole alleajosuojia. Onneksi ei pahempaa sattunut.

Samaa ohjelmaa katsotaan!

Torun on kyllä tilaamassa A+ aidat, mutta ei ole vielä tähän kisaan :oops:
Suuri osa Puolan kerhoista on tilannut A+ laidat, mutta toimitukset menevät jo pitkälle.

Re: Ilmalaita projekti

ViestiLähetetty: 03.04.2016 00:28
Kirjoittaja Kenny Carter
Mitkä Puolan kerhot on tilannu uudet ilmapaalit? Onko Al CAPOnella sisäpiirin tiatoo?

Re: Ilmalaita projekti

ViestiLähetetty: 03.04.2016 00:36
Kirjoittaja Kenny Carter
Ilmalaidalla ollu mitään vaikutusta Emilin loukkaantumiseen... Sehän meni jalat edellä laidan alle. Jos nyt edes oikeesti luokkaantu?

Re: Ilmalaita projekti

ViestiLähetetty: 03.04.2016 19:13
Kirjoittaja Capo
Olisiko oikein laitettu A+ ja alleajosuoja estänyt :?:

Kuva